Medytacja

Medytacja. Odkryj korzyści płynące z chwili relaksu

Medytacja staje się coraz bardziej popularna, także w krajach rozwiniętych. Zanim jednak rozpocznie się przygodę z technikami medytacyjnymi, warto czegoś się o nich dowiedzieć. Najważniejszym motywatorem do regularnych praktyk mogą okazać się rzecz jasna korzyści, które można dzięki medytacji uzyskać.

Medytacja – czym właściwie jest?

Medytacja to pojęcie, które wbrew pozorom nie jest proste do zdefiniowania. Kryje się bowiem pod nim cały wachlarz różnych technik. Medytację można jednak określić ćwiczeniem umysłu oraz świadomości. Uważa się, że wiele technik medytacyjnych pochodzi z Dalekiego Wschodu. Praktyka ta jest wyjątkowo mocno zakorzeniona w religii buddyjskiej oraz w hinduizmie. Współcześnie medytowanie nie musi jednak łączyć się z wyznawaniem żadnej religii, dlatego jest ono dostępne dla wszystkich, bez względu na wiek, płeć czy przekonania. Medytacja zakłada zazwyczaj przyjmowanie określonej pozycji oraz pracę z oddechem. Ważne jest to, aby podczas praktyki starać się oczyszczać swój umysł ze wszelkich myśli, bez względu na to czy są pozytywne, negatywne, czy neutralne. Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej na temat pracy z oddechem- poznaj co to metoda Wima Hofa.

Medytacja pomoże zadbać o zdrowie psychiczne 

Medytacja, zwłaszcza ta systematyczna pozwala na uzyskanie licznych korzyści dla zdrowia psychicznego. Przede wszystkim, pozwala ona na uspokojenie się oraz na redukcję nadmiernego napięcia emocjonalnego. Regularne poddawanie się technikom medytacyjnym może nauczyć tolerowania niepewności, która stanowi nieodłączną część życia. Dzięki medytacji można także osiągnąć pożądany przez wiele osób stan harmonii. Głęboki oddech w połączeniu z odpowiednią pozycją ciała pozwala również wyciszyć się przed snem. Dlatego też, osoby medytujące rzadziej cierpią na takie problemy jak bezsenność czy wybudzanie się w nocy. 

Równowaga dla ciała 

Medytowanie wiąże się nie tylko z korzyściami dla umysłu. Okazuje się bowiem, że techniki te wywierają pozytywny wpływ na cały organizm, a więc i na ciało. Mogą zatem pomóc w wyeliminowaniu uciążliwych migren, zwłaszcza jeżeli stanowią skutek długotrwałego zmęczenia i stresu. Dzięki medytacji możliwe staje się też normalizowanie ciśnienia tętniczego krwi. Osoby, które systematycznie medytują zdecydowanie rzadziej borykają się z nadciśnieniem tętniczym krwi. Mają także sprawniej funkcjonujący układ trawienny. Medytacja wywiera również korzystny wpływ na metabolizm, co jest szczególnie istotne dla osób pragnących zachować swoje ciało w formie. Nie sposób nie wspomnieć o tym, że systematyczne medytowanie wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego. Nietrudno zatem zgadnąć, że medytować powinny osoby z niską odpornością, które często zapadają na infekcje układu oddechowego, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym.

O czym pamiętać medytując?

Medytacja może odbywać się w różnych warunkach. Można oddawać się jej w naturze, a także w domowym zaciszu. Medytować można na łóżku, w samochodzie, jak również na kocu w parku. Ważne jest to, aby z zewnątrz nie dochodziły żadne głośne i irytujące dźwięki. Mogą one bowiem utrudniać skupienie się. Można natomiast zdecydować się na włączenie spokojnej muzyki. Niektórzy pragną natomiast praktykować w kompletnej ciszy. Wydaje się, że dobrym pomysłem będzie także zakupienie poduszki, która umożliwi przyjęcie odpowiedniej, wygodnej pozycji. Aby medytacja była przyjemniejsza, można postawić także na zapachowe świeczki bądź olejki. W tym celu można na przykład zakupić dyfuzor. Ważne jest również to, aby medytacja trwała przynajmniej kilka, kilkanaście minut. Nie mniej istotna jest systematyczność. Jedynie regularne praktyki medytacyjne mają szansę przynieść pożądane efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *