Co to tabata

Tabata, czyli błyskawiczny trening spalający tkankę tłuszczową

Tabata jest bardzo intensywnym i interwałowym treningiem. Jego zadaniem jest wytworzenie długu tlenowego, który pozwala na szybkie spalanie tkanki tłuszczowej nawet po zakończeniu treningu. W japońskiej kulturze zakorzenione jest od wielu lat to, że praca znajduje się na pierwszym miejscu wśród życiowych aktywności. Nazwa tabata wzięła się od nazwiska wynalazcy tego treningu. Trening jest krótki i nie trzeba go wykorzystywać. Czy tabata to dobry sposób na szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej? Jakie są jej zalety i jak ona działa?

Czym jest trening Tabata?

Po pierwsze, należy wyjaśnić, czym jest w ogóle tabata. Tabata jest czterominutowym i interwałowym treningiem. Naukowiec Izumi Tabata w 1990 roku opracował tę metodę treningu, który należy do grupy treningów metabolicznych. Japończyk ten trening opracował z myślą o kadrze narodowej olimpijczyków, w celu podniesienia ich wydolności anaerobowej i aerobowej. Z biegiem lat z treningów i porad naukowca zaczęło korzystać wielu profesjonalnych sportowców, a także amatorów sportu. Poprawnie wykonany trening tabata potrafi podnieść stymulację procesów metabolicznych, dzięki czemu ulegną one przyśpieszeniu. Ponadto taki trening pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej nawet na długi czas po treningu. Tabata to idealny pomysł dla osób, którym zależy na poprawie kondycji oraz sylwetki ciała.

Jak wygląda?

Cały trening trwa do czterech minut. Są dwa różne sposoby. Jeden z nich polega na wyborze jednego z ćwiczeń, które stymulują pracę wielu części ludzkiego ciała, a następnie rozpoczęcia wykonywania ćwiczenia. Wykonuje się je przez dwadzieścia sekund jak najwięcej razy, a następnie wykonuje się przerwę, która trwa dziesięć sekund. Po przerwie znowu wykonuje się ćwiczenie przez dwadzieścia sekund i znów przerwę. Powtarza się taki proces przez cztery minuty. Taki czas wystarcza na osiem powtórzeń ćwiczenia+przerwy. Drugą opcją jest wybór czterech ćwiczeń, które wykonuje się po kolei tak samo do okresu upłynięcia czterech minut. Podstawową i kluczową zasadą tego treningu jest maksymalne zaangażowanie w trening. Należy mocno trzymać się reguł i nie oszczędzać się, ponieważ trening nie zadziała tak, jak powinien. To bardzo intensywny trening i nie jest wskazany dla każdego. Warto zaznaczyć, że tabaty nie powinno wykonywać się codziennie.

W jaki sposób działa tabata?

Tabata to czterominutowy i intensywny trening. Po zakończeniu aktywności, trenujący powinien czuć się tak, jakby trenował o wiele dłużej. To połączenie ćwiczeń i interwałowych, które zwiększają wydolność i kondycję organizmu ludzkiego. Tabata to sposób na trening, który nie jest przeznaczony dla każdego. Osoby, które mają problemy z sercem, nie powinny go wykonywać, ponieważ grozi to zawałem. Tabatę powinno wykonywać się również po posiłku zazwyczaj dwie godziny po.

Zalety treningu

Regularne trenowanie tabaty cechuje się wieloma korzyściami dla ludzkiego zdrowia. Jedną z nich i główną zaletą jednocześnie jest fakt, że to idealny trening dla osób zapracowanych, które nie mają czasu na siłownie lub na godzinny trening w domu. Tabata to idealny sposób na błyskawiczne spalanie tłuszczu. Dowodzą temu stwierdzeniu badania, które wskazują, że tabata spala nawet do trzech razy więcej tłuszczu, niż w przypadku normalnych ćwiczeń aerobowych. Podwyższony metabolizm kwasów tłuszczowych utrzymuje się nawet kilkanaście godzin po zakończeniu treningu, dzięki czemu tkanka tłuszczowa spala się sama, mimo że aktywność fizyczna zakończyła się wiele minut temu. Inną z zalet treningu tabata jest fakt, że podnoszą one kondycję i wytrzymałość. Efekty są widoczne po trzech tygodniach regularnych treningów (maksymalnie trzy razy w tygodniu). Joga, pilates w domu, w połączeniu z tabatą mogą dać świetne efekty sylwetkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *